سیب زمینی خوراک جهانی

سیب زمینی یکی از معدود مواد خوراکی است که می تواند جمعیت های بزرگ جهان را تغذیه نماید. این محصول نه تنها دارای پروتئین مرغوب بلکه کربوهیدراتهای زود هضم، آهن، منیزیوم، پتاسیم، و ویتامین های اساسی مانند C و B است. تنوع خوراک هایی که با استفاده از سیب زمینی در نقاط مختلف جهان تهیه می شود بسیار زیاد است. آشنایی با روش مصرف سیب زمینی در کشورهای مختلف و مصرف آنها تنوع متبوعی در تغذیه خواهد بود.

سیب زمینی تنوری با کره

سیب زمینی تنوری با کره

مصرف سیب زمینی به روش ساده

سیب زمینی بخار پز

یک صفحه سیمی کف ماهی تابه قراردهید. تا درست زیر سطح آن از آب پرکنید و آب را به جوش بیاورید. سیب زمینی ها را روی آن بچینید و درپوشی سبک روی آنها بگذارید تا نرم شوند. سیب زمینی کامل در مدت ۴۵-۳۰ دقیقه و سیب زمینی برش داده شده در ٣٠-۲٠ دقیقه می پزد. افزودن دوباره آب تا همان سطح قبلی اگر در پوش شل باشد لازم می شود. روش بخارپز کردن یک روش پخت عالی برای حفظ خواص تغذیه ای سیب زمینی است. سیب زمینی بخارپز شده درهمه دستورهای غذایی که سیب زمینی آب پز نیازدارد قابل استفاده است. سیب زمینی ها رامی توان قبل یا بعداز بخارپز کردن پوست گرفت.

سیب زمینی آب پز

پوست سیب زمینی ها را هنگام شستن به خوبی برس بزنید. سیب زمینی تازه را پوست نگیرید. آنهارا داخل قابلمه ای حاوی مقداری آب در حال جوش قراردهید به طوری که فقط روی آنها را بپوشاند ( استفاده از آب زیاد و یا شروع پخت با آب سرد موجب از دست رفتن خواص سیب زمینی می شود). پس از پخت سیب زمینی ها را خارج کنید و روی شعله تکان دهید تا خشک شوند. یک عدد سیب زمینی متوسط برای هر نفر یا نیم کیلو سیب زمینی تازه برای خوراک سه نفر کافی است.

 سیب زمینی آب پز با جعفری، شوید یا نعنا

برای ۲ /١ کیوگرم سیب زمینی آب پز، یک قاشق چایخوری آب لیموترش ۲ /١ پیمانه کره آب شده مصرف می شود. سیب زمینی های پخته را با جعفری خرد شده ، شوید تازه یا نعنا تزئین کنید.
سیب زمینی آب پز با نخود فرنگی
سیب زمینی های کوچک را همراه با نخود فرنگی آب پز کنید. در زمان مصرف سس سفید روی آنها بریزید.
سیب زمینی آب پز کره ای
سیب زمینی کوچک تازه را آب پز کنید. پوست آنها رابگیرید. و سپس روی آنها کره آب شده بمالید و زیر شعله بالای فر قراردهیدتا رنگ بگیرد.

سیب زمینی بخارپز

سیب زمینی بخارپز

پوره سیب زمینی

برای ۴ نفر
سیب زمینی پوست گرفته و تکه شده ۱ کیلوگرم ، خامه یا شیر کم چربی ۱/۴- ۱/۲ پیمانه
کره ۱/۲ پیمانه

سیب زمینی ها را با کمی نمک به آرامی در آب بپزید تا نرم شود. صاف کنیدو در یک قابلمه برگردانید و روی شعله ملایم کمی تکان بدهید تا خشک شوند. به کمک چنگال یا ابزار مخصوص کاملأ له کنید . به تدریج کره را به آن اضافه کنید . خامه را اضافه کنید تا زمانی که به حالت نرم و سبک درآید و در قاشق شکل خود را حفظ کند. پوره سیب زمینی نباید نه آبدار و نه خشک باشد.

پوره سیب زمینی

پوره سیب زمینی

مصرف سیب زمینی سرخ کرده

 

سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی سرخ کرده

 

سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی ها را بشوئید و پوست آنها را بگیرید وبه شکل خلال بلند ۶ میلی متر عرض و یا حلقه ۶ میلی متر قطر یا به صورت تکه های کوچک تهیه کنید و بلافاصله در آب سرد به مدت ٣٠ دقیقه قراردهید. آب را دور بریزید وسیب زمینی ها را خشک کنید.
در ماهی تابه مناسب یا وسیله مخصوص، روغن گیاهی به ارتفاع ۶-۵ سانتیمتر بریزید و حرارت روغن را به °۲۰۰ سانتیگراد برسانید ( در این حرارت یک تکه نان سفید درمدت ٣۰ ثانیه رنگ می گیرد). اکنون سیب زمینی ها را در یک سبد فلزی بگذارید و به مدت ۵-٣ دقیقه در روغن مرتب تکان دهید تا همه اطراف آنها سرخ شود. آنها را از سبد خارج کنید.

سیب زمینی تنوری

از سیب زمینی های هم اندازه و سالم استفاده کنید. پوست آنها را برس بزنید ، خشک کنید و بااستفاده از چنگال یا چاقو در چند محل سوراخ کنید تا از ترکیدن آنها جلوگیری شود. در حالت عادی پوست آن ترد می شود اما اگر قبل از پخت کره روی پوست آن بمالید. نرم باقی می ماند. آنها را مستقیما” روی طبقه فر در دمای بین °۲۳۰- ۱۶۰ قراردهید. تایمر را مطابق حرارت تعیین شده برای فر تنظیم کنید . یک سیب زمینی متوسط در دمای ° ۱۸۰ در مدت و ۷۰ و در دمای° ۲٣۰ در مدت۴۰ دقیقه پخته می شود. سیب زمینی ها زمانی پخته اند که اگر با یک حوله به آن فشار بیاورید نرم شده باشد . دراین صورت از فر خارج کنید، با استفاده از چاقو یک شکاف بدهید و با فشار به پهلوها بخار داخل را خارج تا سیب زمینی پوک شود. سیب زمینی تنوری به صورت زیر مصرف می شود:

سیب زمینی کامل سرخ کرده

سیب زمینی کامل سرخ کرده

مصرف سیب زمینی تنوری

سیب زمینی تنوری ساده

روی سیب زمینی تنوری یک قاشق کره قرار دهید و مصرف کنید.

سیب زمینی تنوری با خامه (استرالیا)

خامه شیرین یا معمولی(۶ قاشق غذا خوری) جعفری ریزشده (۶ قاشق غذا خوری) و ۲ قاشق غذاخوری تره نازک یابرگ پیازچه خرد شده را مخلوط کنید. یک قاشق از این مایع را داخل سیب زمینی وارد کنید و به مدت ۵ دقیقه مجددا” در فر قرار دهید.

سیب زمینی دوبار تنوری شده (شیلی)

داخل ۸ عدد سیب زمینی درشت تنوری شده را به آرامی خالی کنید وقالب آن را نگهدارید. آن را با کره، ۲ تخم مرغ زده شده ، نمک و جوز هندی مخلوط کنید خوب بهم بزنید و داخل آنها را دوباره پر کنید . مدت ۱٠ دقیقه در فر قراردهید تا رنگ بگیرد.

سیب زمینی تنوری و پینر (کلمبیا)

داخل سیب زمینی های تنوری شده را به کمک قاشق کوچک خارج کنید و این مایه را با کره ، نمک ، فلفل و پنیر رنده شده به مقداری که علاقه دارید مخلوط کنید. تا نرم و یکدست شود. دوباره سیب زمینی ها را پر کنید و روی هر کدام یک قاشق خامه بگذارید و مدت ۱٠ دقیقه در فر قراردهید.

سیب زمینی تنوری با سس پنیر (آمریکا)

۲ /١پیمانه خامه ،۴/۱ پیمانه کره آب شده و ۱ پیمانه پینر رنده شده و ۲ قاشق غذا خوری پیازچه خرد شده مخلوط کنید. این سس را با ۶ سیب زمینی تنوری مصرف کنید.

سیب زمینی تنوری با سس کم کالری (آمریکا)

دریک همزن ۱پیمانه پنیر کم چربی کاتیج( cottage)
۲ قاشق غذا خوری شیر و ۱ قاشق غذا خوری آب لیموترش را مخلوط کنید تا نرم و یکنواخت شود. این سس را با سیب زمینی تنوری مصرف کنید.

سیب زمینی تنوری پرتقالی ( فرانسه )

۴ عدد سیب زمینی درشت تنوری را به دونیم کنید و داخل آنرا با دقت در آورید. این مایه را ۴ قاشق غذا خوری کره ، قاشق غذا خوری خامه، ۲ زرده تخم مرغ ، پوست رنده شده پرتقال و نمک به مقدار مورد علاقه مخلوط کنید، مقداری آب پرتقال اضافه کنید تا پوره نرم شود. مایه را داخل سیب زمینی ها برگردانید و درحرارت ° ۲۰۰ سانتیگراد قراردهید تا به رنگ طلایی در آیند.

سیب زمینی تنوری و ماهی تون ( آمریکا)

برای ۸ نفر

حرارت فر °  ۲۰۰ سانتی گراد
سیب زمینی درشت تنوری ۸ عدد آرد ٣ قاشق غذا خوری
کنسرو ماهی تون ٣ قوطی کره یا مارگارین ٣ قاشق غذا خوری
پنیر چدار رنده شده ٣ پیمانه سس پنیر چدار Cheddar مقداری
شیر ۱/۲ و ۱ پیمانه فلفل و پایریکا مقداری

سیب زمینی ها را به مدت ۴۵ دقیقه یا تا زمانی که نرم شوند در فر بگذارید. تون را حر ارت دهید . برای تهیه سس پنیر: کره یا مارگارین را در تابه آب کنید. آرد، فلفل و پایریکا را اضافه و بگذارید ٣ دقیقه یجوشد. شیر را تدریجا” به مخلوط اضافه کنید و مرتب به هم بزنید تا سس غلیظ شود( حدود ٣ دقیقه ). تابه را از روی شعله بردارید. پینر رنده شده را اضافه کنید و تا حل شدن کامل بهم بزنید . پیش از مصرف سیب زمینی ها را دو قسمت کنید و مقداری تون داغ روی هر کدام بگذارید و آن ها را با سس پینر بپوشانید.

 

سوپ ها

سوپ سیب زمینی

سوپ سیب زمینی

مصرف سیب زمینی برای سوپ

سوپ ساده سیب زمینی (فرانسوی)

برای ۸-۶ نفر
سیب زمینی خام پوست کنده نگین شده ۴ پیمانه نمک، فلفل به سلیقه
تره فرنگی یا پیاز نگین شده ٣ پیمانه پاپریکا مقدار کم
۴ حبه پودر آب مرغ یا ۲ لیتر آب مرغ ، کره ٣ قاشق غذاخوری
شیر ۲ /۱-۱ پیمانه، جعفری خرد کرده مقداری

سیب زمینی و پیاز رابا آب مرغ و نمک به مدت۲۰ دقیقه بپزید تا نرم شوند. این مواد را در مخلوط کن به صورت پوره د آورید و از صافی بگذرانید . فلفل. پایریکا و شیر را اضافه کیند. پس از حرارت دادن روی آن را با جعفری خرد شده تزئین و مصرف کیند.

سوپ سیب زمینی با خیار (آلمان)

کلیه مواد مطابقه سوپ ساده سیب زمینی به علاوه یک خیار درشت دانه گرفته خردشده، شوید خردشده۱قاشق غذا خوری
برای تهیه این سوپ مطابق دستور سوپ ساده سیب زمینی عمل کیند. پنج دقیقه پیش از مصرف خیار شور خرده شده را اضافه کیند.

سوپ سیب زمینی و شغلم رنده شده (آلمان)

روش تهیه مطابق سوپ ساده سیب زمینی است اما سیب زمینی رنده می شود ٣ پیمانه شلغم سفید رنده شده به جای پیاز به کار می رود. ۲ قاشق غذا خوری ترشی هندوانه حنظل (*capers) اضافه می شود.
برای تهیه این سوپ به روش سوپ ساده سیب زمینی عمل کیند اما مواد را در مخلوط کن پوره نکنید. بیش از مصرف ترشی را اضافه کیند.
Capparis spinosa L*

سوپ سیب زمینی با گوجه فرنگی (کانادا)

برای ۶ نفر
پیاز ورقه شده ۲ پیمانه، پاپریکا ۸ قاشق چایخوری
کره ۱/۴ پیمانه، سیب زمینی ورقه شده ٢ پیمانه
گوجه فرنگی ورقه شده ۵ پیمانه، آب جوش ۶ پیمانه
شیر ١ پیمانه جعفری خرد کرده مقداری
گوجه فرنگی کنسرو ۳ پیمانه، خامه ١ پیمانه
شکر ٢ قاشق چایخوری، سس انگلیسی Worcestershire
نمک ١ قاشق چایخوری

پیاز ها را کمی در کره روی شعله حرارت دهید و مرتب بهم بزنید. شعله را کم کنید در ظرف را ببندید و مدت ٣۰ دقیقه حرارت دهید. گوجه ها، شکر، نمک و پاپریکا را اضافه کنید و مدت۲۰ دقیقه روی شعله کم بگذارید . سیب زمینی رااضافه کنید . درظرف را بگذارید و تا زمانی که سیب زمینی خیلی نرم شود حرارت دهید . محتویات ظرف را در مخلوط کن بهم بزنید . دوباره حرارت دهید و خامه را اضافه کنید. چاشنی های مورد سلیقه خود را اضافه کنید.

سوپ سیب زمینی با کلم (کانادا)

برای ۶ نفر
سیب زمینی ، پوست کنده و ورقه شده ١ کیلوگرم، روغن زیتون ١ قاشق چایخوری
پیاز رنده شده ١ عدد کلم ریز نواری شده ۱/۲کیلوگرم

سیب زمینی ها را در آب و نمک بجوشانید تا نرم شوند. سیب زمینی را جدا له کنید. کلم و پیاز را آب سیب زمینی همراه روغن زیتون بجوشانید تانرم شوند، سیب زمینی را مخلوط ودرصورت نیاز آب هم اضافه کنید تا سوپ به خوبی غلیظ شود. داغ وبا چاشنی دلخواه مصرف کیند.

سوپ سیب زمینی کلمبیایی

برای ۸ نفر
قلم گوشت گوساله ۱ عدد، خامه غلیظ ۸ قاشق چایخوری
مرغ قطعه شده به تعداد ترشی، حنظل Capers ۸ قاشق چایخوری
سیب زمینی سفید پوست کنده حلقه شده ۲ کیلوگرم، آووکادو پوست کنده و خردشده مقداری
گشنیز، جعفری ، کرفس ، پیاز و نمک مقداری چاشنی آب ۴ لیتر

یک آبگوشت خوب از قلم گوساله ، مرغ و چاشنی مورد علاقه تهیه کنید. مرغ را خارج کنید و استخوان آن را کنار بگذارید . قلم گوساله را خارج کنید و آبگوشت را صاف کنید و آب آن را به قابلمه برگردانید. زمانی که جوش آمد سیب زمینی ها را اضافه کنید. سیب زمینی های نرم شده را درداخل قابلمه له کنید تا سوپ غلیظ شود. قطعات مرغ بدون استخوان را اضافه کنید و حرارت دهید. ده دقیقه پیش از مصرف از روی شعله بردارید. در هر پیاله سوپ ، یک قاشق خامه غلیظ مخلوط کنید و روی هر ظرف سوپ ترشی حنظل (capers) و یک تکه آووکادو بگذارید.

خوراک های ساده با سیب زمینی-١

 

سیب زمینی تنوری با سس تند

سیب زمینی تنوری با سس تند

سیب زمینی با سس پنیر تند (پرو)

برای ۶ نفر

سیب زمینی پخته با پوست ١کیلوگرم، پینر تازه ١پیمانه
نان ۲ حلقه پنیر موزارلا تازه رنده شده ١پیمانه
شیر تغلیظ شد ۱ پیمانه نمک به مقدار لازم
فلفل تند سبز ۱ یا ۲ عدد کاهو چند برگ
روغن ۱یا ٢ پیمانه زیتون سیاه ۶ عدد
تخم مرغ آب پز سفت ۳ عدد پینر تازه ۶ قطعه
پوست سیب زمینی ها را بگیرید و بگذارید سرد شوند. برای تهیه سس پینر ، نان رادر شیر خیس کنید، فلفل راهمراه روغن در مخلوط کن خمیر کنید. و شیر، نان وپینر را به مخلوط اضافه کنید، سیب زمینی ها را روی برگهای کاهو قرار بدهید و با سس پینر بپوشانید . با استفاده از زیتون ، تخم مرغ و پینر تازه تزئین کنید.

کوفته سیب زمینی : (کلمبیا)

برای ۶ نفر
سیب زمینی ۱ کیلو گرم، نشاسته ذرت ١ قاشق چایخوری
پینر رنده شده ٢ قاشق غذا خوری، تخم مرغ  ۲ عدد
روغن مخصوص سرخ کردن مقدار لازم نمک و فلفل
سیب زمینی ها را بپزید تا نرم شود و از صافی بگذاریند . تخم مرغها ، نشاسته ذرت ، نمک و فلفل و پینر رنده شده را اضافه کنید. از این مخلوط کوفته ها ی کوچک بسازید ودر روغن اضافی را روی کاغذ قهوه ای

سیب زمینی با خاویار (روسیه)

برای ۱٢ نفر
سیب زمینی تازه با پوست ۱٢ عدد خامه ۴/٣ پیمانه
پیازچه خرد شده ٢ قاشق غذا خوری خاویار قرمز و سیاه مقداری
جعفری خرد شده ١ قاشق چایخوری نمک و فلفل مقداری

سیب زمینی ها رابه اندازه ای بپزید که نرم امامحکم باشد. از آب بیرون بیاورید و به آرامی خشک کنید. پوست آنهارا بگیرید. ٣/۱ از هرسیب زمینی رابه دقت بردارید تا سوراخی داخل آن ایجادشود. روی آن نمک .فلفل بپاشید و ۴/۱ قاشق چایخوری پیاز داخل هر کدام بریزید. روی آن را با خامه پرکنید.سیب زمینی را با چعفری خردشده و در صورت علاقه روی آن ها را با ۴/۱ قاشق چایخوری خاویار قرمزیا سیاه تزئین کنید. گرم مصرف می شود.

خوراک سیب زمینی نوبر (کانادا)

برای ۱۰- ۸ نفر

سیب زمینی تازه کوچک ۱/۲کیلوگرم، سس کاری
سیب زمینی ها را بشوئید و با پوست بپزید اما له نشود. پوست آنها را بگیرید. بگذارید سرد شود. با استفاده از خلال های مخصوص برای مصرف آماده کنید.

برای سس کاری:
مایونز با کاری ۱/۲پیمانه، ٢ قاشق غذا خوری خامه  نمک و فلفل مقداری
مواد بالا را مخلوط و تا هنگام مصرف در یخچال نگهداری کنید.

سیب زمینی با  کاری (هندوستان)

برای ۶ نفر
سیب زمینی پخته نواری شده ۳ پیمانه,  فلفل مقداری
پیاز ریز خرد شده ۱/۲پیمانه،   نمک ١ قاشق چایخوری
کره ۴/ ١پیمانه،  پودر کاری ٢ قاشق غذا خوری
آب مرغ ۱/۲پیمانه، آب لیمو ترش ۱/۲و۱  تا ۱ قاشق غذاخوری

پیاز ها را درکره تفت دهید تا شفاف شوند. پودرکاری را به آن اضافه کنید و مدت ١ دقیقه بپزید. سیب زمینی ها را اضافه کنید. آب مرغ را روی سیب زمینی بریزید و به آرامی بهم بزنید تا کره درآب مرغ حل شود ( حدود ۵ دقیقه) نمک، فلفل و آ ب لیموترش را اضافه کنید و مدت ١ دقیقه دیگر مخلوط را بپزید.

خوراک سیب زمینی با ماهی تون (پرو)

برای ۶ نفر حرارت فر C ° ١۸۰
سیب زمینی ۸ عدد متوسط, مایونز ۳ قاشق چایخوری
هویج خرد شده ۱ عدد، تخم مرغ ۳ عدد
کنسرو ماهی تون ۳ قوطی، نمک و فلفل مقداری
نخود فرنگی ۳ پیمانه, فلفل قرمز خرد شده ۱/۲پیمانه

هویج و نخود فرنگی را بپزیدو کنار بگذارید. سیب زمینی ها رابپزید پوست بگیرید وله کنید ۳ زرده تخم مرغ را یک به یک اضافه کنید و به خوبی بهم بزنیدتا مخلوط یکنواختی بدست بیاید. مایونز، نمک وفلفل را اضافه کنید. سفیده تخم مرغ ها را بزنید تاسفت بالا بایستد. آن را با تون، سبزیجات ، فلفل قرمز خردشده وسیب زمینی مخلوط کنید. دریک قالب چرب شده بریزید و بایک برس روی آن زرده باقیمانده را پخش کنید. ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید تا زمانی که کاملا” آماده شود.

پیتزای سیب زمینی (استرالیا)

برای ۵ نفر
پیتزا به قطر ۱٠ سانتی متر ۵ عدد، پنیر پارمزان رنده شده ۱ پیمانه
سیب زمینی پخته (بدون آب) ١ پیمانه، کره آب شده ۲ قاشق غذاخوری
پیاز متوسط خرد شده ١ عدد، بیکینگ پودر ۱/۲قاشق چایخوری
آرد ۱ پیمانه قارچ حلقه شده ۱/۲ پیمانه
گوجه فرنگی بزرگ حلقه شده ١ عدد، نمک ۱/۲قاشق چایخوری

پیاز و قارچ را درکره تفت بدهید. سیب زمینی ، کره ، شیر و نمک را باهم مخلوط کنید وبهم بزنید. آرد و پیکنیگ پودر را اضافه کنید تا خمیر خود را بگیرد. خمیر را به دایره های به قطر ١۰ سانتی متر در آورید . آنها را در تابه چرب شده بپزید تا کمی رنگ بگیرد و سپس روی کاغذ شیرینی پزی بچنید. روی آنها را پنیر رنده شده و حلقه های نازک گوجه فرنگی و روی آنها پیاز و قارچ تفت داده قرار بدهید. پینر پارمزان را درصورتی که علاقه دارید روی همه بریزید. آنها را درقسمت بالای فر برشته کنید.

شامی سیب زمینی (کانادا)

برای ١۰- ۸ نفر
سیب زمینی ٢ عدد درشت، سبزی معطر مقداری
پیاز متوسط رنده شده ٢ عدد، نمک مقداری
روغن مخصوص سرخ کردن مقدار لازم

سیب زمینی و پیاز را مخلوط کنید، نمک و سبزی معطر را به آن اضافه کنید. این مخلوط را با قاشق های کوچک در روغن یا کره داغ شده قراردهید. هریک را به مدت ۳٠ ثانیه بپزید. بلافاصله مصرف کنید.

راکلت (سوئیس)

برای ۴ نفر
سیب زمینی ۸ عدد متوسط، فلفل تازه پودر شده مقداری
پنیر راکلت ٣۰۰- ۲۵۰ گرم, نمک، پاپریکا و کره مقداری

سیب زمینی ها را با پوست در آب و کمی نمک بپزید و بگذارید سردشود و پوست بگیرید هر سیب زمینی را به ۲ قسمت طولی تقسیبم کنید و در ظرف فرکه کره برده اید بچینید  پنیر را به اندازه ۱/۲سانتی متر ضمامت و به طول سیب زمینی ها برش بدهید. یک ورق پینر روی هر نیمه سیب زمینی بگذارید. پاپریکا و فلفل روی آن بپاشید و در فر از پیش گرم شده قراردهید تا پنیر آب شود ( رنگ آن قهوه ای شود) همراه با خیارشور، قارچ سرخ کرده و ترشی پیاز مصرف کنید.

 

راکلت

راکلت

سیب زمینی زغفرانی (فرانسه)

برای ۶ نفر
تره فرنگی حلقه شده ۱عدد، پودر دانه کرفس مقداری
سیب زمینی پوست کنده و حلقه شده ( ۱سانتی متر ضخامت ) ۳٠٠ گرم
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
پیاز خرد شده ١ عدد، هویج پوست کننده ۱ عدد
حبه سیر ریز شده ۲ عدد، آب جوش ۱/۲ لیتر
گوجه فرنگی بزرگ حلقه شده ١ قاشق چایخوری نمک و فلفل مقداری
پودر زعفران مقداری، پوست پرتقال خشک شده ٣ قطعه
تخم مرغ ۲ عدد، جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

سه مورد اول را در روغن بپزید. پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید. هویج ، زعفران ، سیرو سیب زمینی ها را اضافه کنید و در ظرف را باز بگذارید و تا زمان نرم شدن سیب زمینی ها بپزید. تخم مرغ را مدت ۵ دقیقه بجوشانید، پوست بگیرید و گرم نگهدارید . سیب زمینی و سبزیجات را ازمخلوط خارج کنید . هویج و پوست پرتقال را دور بریزیدو مخلوط سیب زمینی و سبزیجات را با تخم مرغ سفت در یک ظرف قراردهید و روی آن را با جعفری خردشده بریزید. آب سبزیجات و گوجه فرنگی را بجوشانید تا غلیظ تر شود و جداگانه روی میز بگذارید.

کارویچو (اکوادور)

برای ۴ نفر
سیب زمینی های پوست گرفته ۱٠ عدد تخم مرغ آب پز خرد شده ١ عدد
کره ۱ قاشق چایخوری کره بادام زمینی ۲ قاشق چایخوری
پیاز خرد شده ۲ /١ پیمانه رنگ خوراکی طبیعی* چند قطره
خامه کم چربی ١ پیمانه نمک ۳/۴ قاشق چایخوری
سیب زمینی ها رابپزید تا نرم شود. دراین مدت کره را در ماهی تابه آب کنید و پیاز را در آن تفت بدهید. خامه را اضافه کنید، بجوشانید و ١۰ دقیقه روی شعله کم باقی بگذارید . در حین بهم زدن کره بادام زمینی، نمک و فلفل و رنگ خوراکی را اضافه کنید ( *رنگ خوراکی مصنوعی توصیه نمی شود).
این مخلوط را روی سیب زمینی پخته بریزید و با تخم مرغ خرد شده تزئین کنید .

سیب زمینی در روغن زیتون (پرو)

برای ۴ نفر
سیب زمینی آب پز ۱ کیلوگرم پنیر تازه یا موزارلا یا چدار ۱٠٠ گرم
روغن ۲ /١ پیمانه شیر غلیظ ۱/۴ پیمانه
زیتون سیاه ۱/۴کیلوگرم فلفل تند سبز عدد
مایونز ١ پیمانه
سس فرانسوی: ۲ قسمت روغن سالاد ۱ قسمت سرکه، نمک وفلفل

سیب زمینی ها را پوست بگیرید و کنار بگذارید. زیتون ها را نیمی از روغن بهم بزنید تا مخلوط نرم شود در یک پیاله بگذارید. دانه فلفل هارا بگیرید. آنها را در آب نمک بشوئید. فلفل ها را در باقیمانده روغن بهم بزنید تا نرم شود ، پنیر و شیر را اضافه کنید. زیتون را با مایونز مخلوط کنید. سیب زمینی های پوست گرفته را دردیس بچینید و سس فرانسوی روی آنها بریزید. در صورت تمایل می توانید با تخم مرغ آب پز تزئین کنید.

سیب زمینی در سس گوجه فرنگی (آمریکا)

برای ۶ نفر
سیب زمینی متوسط پخته و پوست گرفته ١ کیلوگرم
دانه کرفس ۱/۲ قاشق چایخوری آرد ۲ قاشق غذا خوری شکر١ پیمانه
برگ بو ١ عدد سس گوجه فرنگی ٢/ ١پیمانه
آب سبزیجات ۱/۲پیمانه نمک و فلفل مقداری

روغن را در تابه ای داغ کنید. آرد را درآن بریزید و بهم بزنید تا قهوه ای شود آب سبزیجات و برگ مو را اضافه کنید تا غلیظ شود. سس گوجه فرنگی و باقی مواد را اضافه کنید. در مخلوط کن بهم بزنید . سیب زمینی را به این مخلوط اضافه کنید نمک وفلفل بزنید وپس از حرارت دادن، مصرف کنید.

سوفله سیب زمینی (فرانسه)

برای ۸ – ۶ نفر
سیب زمینی درشت پوست کنده ۸ عدد، روغن سالادی مقداری

در وهلۀ اول سیب زمینی ها را به حلقه هایی به قطر۵ سانتمتری ببرید و در آب سرد قرار دهید. سپس آن ها را به حلقه های به ضخامت ۱ سانتی متری برش بدهید، سپس با حوله کاغذی خشک کنید.
روغن را تا ارتفاع ۵ /۷ سانتی متر در دو تابه سنگین بریزید. روغن تابه اول را تا °١۶۰ و تابه دوم را تا ° ۱۹۰ سانتیگراد حرارت بدهید مقداری از سیب زمینی را به مدت ۶ دقیقه در تابه اول سرخ کنید و به تابه دوم منتقل کنید (این مرحله چند ساعت قبل از مصرف انجام می شود).
پیش از مصرف، روغن را تا درجه ° ۱۹۰ سانتیگراد حرارت بدهید. سیب زمینی ها را در داخل این روغن به مدت ١ دقیقه، یا تا زمانی که دوباره پف کنند و طلایی شوند، بگذارید. خشک کنید ، نمک بزنید و مصرف کنید.

 

خوراک های ساده با سیب زمینی-۲

خوراک روشتی- سوئیس

خوراک روشتی- سوئیس

 

روشتی (سوئیس)

برای ۶ نفر
سیب زمینی ۱کیلوگرم، پاپریکا مقداری
کره یا روغن ۴ قاشق غذاخوری، نمک ۴/ ۳ قاشق غذاخوری

سیب زمینی ها را با پوست در آب بپزید تا نرم شوند اما از هم باز نشوند، بگذارید سرد شوند و پوست بگیرید. روی آنها را بپوشانید. حداقل ۱ ساعت در یخچال قراردهید. سپس به صورت نوارهای درشت رنده کنید. نمک بزنید. دریک تابه به قطر ۲۵ سانتی متر کره را حرارت بدهید سیب زمینی ها را درتابه بریزید و به کف تابه فشاربدهید. سرخ کنید تا یک ظرف کاملا” رنگ بگیرد و روی یک بشقاب برگردانید درصورت نیاز، کره بیشتر به تابه اضافه کنید. برای سرخ کردن طرف دیگر روشتی آن را با دقت به تابه برگردانید تا این طرف هم سرخ و ترد شود. روشتی را روی یک دیس داغ بگذارید پاپریکا بزنید ومصرف کنید.

ُترتیلای سیب زمینی (اسپانیا)

برای ۶ – ۴ نفر
سیب زمینی پوست کنده و نازک ورقه شده ۱ کیلوگرم، روغن سرخ کردن ١ پیمانه
تخم مرغ ۴ عدد، نمک ٢ قاشق غذاخوری
پیاز ریز خرد شده ٢ /١پیمانه

سیب زمینی را بایک قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید آنها را درروغن داغ سرخ کنید تا کمی رنک بگیرند. پیاز را اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا سیب زمینی و پیاز نرم شوند ( حدود ۱٠ دقیقه ) سیب زمینی ها و پیازها را از روغن خارج کنید تا روغن آن گرفته شود تخم مرغ ها را با بقیه نمک بهم بزنید تا کف کند. آن را به آرامی با سیب زمینی ها وپیاز ها مخلوط کنید. ۲ قاشق غذا خوری روغن در تابه اول بریزید. این املت رابه آن وارد کنید تایک طرف قهوه ای شود به آرامی برگردانید تاطرف دیگر آن نیز رنگ بگیرد.می توانید فلفل قرمزو سبز خرد شده در کنار پیازها ویا همچنین می توانید از سوسیس پخته خرد شده درمخلوط سیب زمینی و تخم مرغ استفاده کنید.

سیب زمینی سوئدی

برای ۴ نفر حرارت فر C ° ۲۰۰
سیب زمینی پوست کنده و نازک ورقه شده ۴ عدد، پنیر پارمزان اختیاری
مارگارین آب شده ٢ /١پیمانه، نمک و فلفل مقداری

سیب زمینی ها را با پوست بشوئید و خشک کنید . با یک برش طولی آنها را دونیم کنید. هر نیمه را به ۴ نوار طولی تقسیم کنید. آنها را مارگارین آب شده بزنید در فر قراردهید تا شروع به پف کردن کند. نمک و فلفل روی یا پینر پارمسان را در نیمه زمان پخت روی آنها بپاشید. این سیب زمینی را همراه با گوشت یا به صورت میان وعده مصرف کنید.

سیب زمینی با سبزی معطر و کره (آمریکا)

برای ۶ نفر حرارت فر C ° ١۸۰
سیب زمینی بدون پوست درشت خرد شده ۶ عدد، پیاز متوسط پوست کنده و درشت خرد شده ۳ عدد
مرزنگوش مقداری، آویشن مقداری، برگ کرفس خردشده ۱ قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده ۲ قاشق چایخوری، نمک ١قاشق چایخوری
کره ٢ قاشق غذا خوری

سیب زمینی ها، پیازها، جعفری وبرگ کرفس را مخلوط کنید و نمک وفلفل و سبزیجات معطر را اضافه کنید دریک ظرف کمی چرب شده بریزید و روی آن را کره نگینی شده پخش کنید. درظرف را بنیندید و مدت ۴۵ دقیقه داخل فر قراردهید. درظرف را بردارید و مدت ٢۰ دقیقه باقی بگذارید تا روی آن قهوه ای شود.

سیب زمینی و پینر (آمریکا)

برای ۶ نفر °C ۲۵٠
سیب زمینی متوسط ۱ کیلوگرم، فلفل ۱/۴ قاشق چایخوری
کره آب شده ۴/ ١ پیمانه، نمک ٢/ ١ قاشق چایخوری
پنیر سوئیس رنده شده ١پیمانه، پنیر پارمزان تازه رنده شده ۳ قاشق غذاخوری
یک ظرف فر به ابعاد۵x ۲٠x ۲٠سانتی متر را کره بزنید . سیب زمینی هارا پوست بگیرید و از عرض به حلقه های نازک برش بدهید. آنها را ردیفی داخل ظرف بچینید طوری که روی آن همسطح و صاف باشد . کره را روی آن بریزید و نمک و فلفل بپاشید . مدت ٣٠- ۲٠ دقیقه در فر بپزید تا نرم شود. از فر خارج کنید و روی آن پینر اضافه کنید و دوباره داخل فر قراربدهید تاپینرآب شود( حدود ۵ دقیقه ). این خوراک را داخل ظرف به مربع هایی تقسیم کنید و با کمک کفگیر خارج کنید.

کروکت سیب زمینی با پینر (انگلستان)

برای ۶ نفر ° ۲۲۰ سانتی گراد
سیب زمینی پوره شده ۳ پیمانه، فلفل ۱/۴ قاشق چایخوری
کره آب شده ۴/ ١ پیمانه، نمک ١ قاشق چایخوری
تخم مرغ بهم زده ١ عدد، پودر نان ۳ قاشق غذاخوری
پنیر چدار ۴/ ۳ پیمانه

پنج ماده اول را مخلوط کنید و بهم بزنید تا نرم شود. بگذارید خنک شود. از مایه خنک شده کروکت های کوچک شکل بدهید و در تخم مرغ بهم زده و سپس در پودر نان بچرخانید.
مدت ٢۰ دقیقه در فر قراردهید تا قهوه ای شوند یا این که در روغن داغ سرخ کنید تا همه اطراف آن قهوه ای شود ( حدود ١۰ دقیقه ).

دوشس سیب زمینی (شیلی)

برای ۶ نفر ° ۲۲۰ سانتی گراد
سیب زمینی پوره شده ۳ پیمانه،  فلفل ۱/۴قاشق چایخوری
کره آب شده ۴/ ١ پیمانه،نمک ١ قاشق چایخوری
تخم مرغ بهم زده ١ عدد ،پودر نان ۳ قاشق غذاخوری
پنیر چدار ۴/ ٣ پیمانه، روغن گیاهی برای سرخ کردن مقدار لازم

مخلوط سیب زمینی، کره آب شده و تخم مرغ را خوب بهم بزنید . گلوله های بزرگ از آن تهیه کنید و در داخل هریک، یک قطعه پینر( یا یک کوفته ریزه) بگذارید وسپس در پودر نان بچرخانید. این گلوله ها را درروغن داخل سرخ کنید.

کروکت بادامی سیب زمینی (فرانسه)

مطابق دستوردوشس سیب زمینی مایه را به صورت گلوله در آورید. در مقداری آردو در مایه تخم مرغ وسپس در بادام خردشده بچرخانید. در روغن گیاهی داغ به مدت ١ دقیقه یا تا زمانی که طلایی می شود سرخ کنید. از روغن خارج کنید، روغن آن را بگیرید روی آن نمک بپاشید و داغ مصرف کنید.

سالاد های سیب زمینی

سالاد سیب زمینی

سالاد سیب زمینی

سالاد سیب زمینی فرانسوی

برای ۶ نفر
۴ پیمانه سیب زمینی آب پز شده با پوست، پوست گرفته، حلقه شده و گرم
۴/١ پیمانه سس سالاد فرانسوی ( ۳ قسمت روغن ، ۱ قسمت سرکه. نمک . فلفل)
جعفری تازه و تخم مرغ آب پز یا تکه های گوجه فرنگی اختیاری
۱ پیاز متوسط نگین ریز شده
۲-۳ عدد ساقه متوسط کرفس نگین ریز شده
فلفل سیاه مقدار مورد علاقه
۱/۲ قاشق چایخوری نمک

برش های سیب زمینی را درظرف گود بریزید و پیاز و ساقه کرفس نگین شده را همراه با نمک و فلفل اضافه کنید و ۲ ساعت پیش از مصرف در یخچال بگذارید تا خنک شود، مایونز را اضافه کنید. نمک و فلفل اضافی و جعفری خردکرده و تخم مرغ یا گوجه فرنگی اضافه کنید.

سالاد سیب زمینی ایتالیایی

برای ۶ – ۴ نفر
سیب زمینی پوست گرفته نگین شده ١ پیمانه، نمک و فلفل مقداری
سیب پوست گرفته نگین شده ١ پیمانه، پیاز خرد شده ١ عدد
خیار شور نگین شده ۳/۴ پیمانه، روغن سالاد ٣ قاشق غذاخوری
گوشت پخته و قیمه شده ۳/۴ پیمانه، جعفری ١ قاشق چایخوری
ماست یا مایونز مقداری

سیب، خیار، سیب زمینی، هویج، گوشت، پیازو جعفری را مخلوط کنید. روغن، سرکه، نمک و فلفل را اضافه کنید . بگذارید ٢- ۱ ساعت باقی بماند. سپس مایونز یا ماست راقبل از صرف کردن اضافه کنید.

سالاد سیب زمینی داغ (آلمان)

برای ۸ نفر
سیب زمینی ١ کیلوگرم، نمک و فلفل مقداری
“آب گوشت” ١ پیمانه یا پودر “آب گوشت” ١ بسته
پیاز کوچک ریزخرد شده ١ عدد
روغن سالاد ۴ قاشق غذاخوری
سرکه ۲/ ١ قاشق غذاخوری، جعفری خرد شده
ماست یا مایونز مقداری

سیب زمینی ها را با پوست بپزید، در حالت داغ پوست بگیرید و حلقه کنید و بقیه مواد را به آن اضافه کنید با دقت به خوبی مخلوط کنید. دریک جای گرم ( روی آب داغ ) مدت ۲/ ١ ساعت باقی بگذارید.

مواد تشکیل دهنده سس را با همدیگرمخلوط کنید و در یک ظرف سس بریزید. سبزیجات خام را بشوئید و پوست بگیرید و آنها را به صورت یک دسته گل در سبد به زیبایی بیآرائید. سیب زمینی ها را بخارپز کنید و درست پیش از مصرف پوست بگیرید. هر مهمان سبزی مورد نظر خود را بر می دارد و با سیب زمینی داغ و سس سالاد تهیه شده مصرف می کند.

خوراک های شیرین با سیب زمینی

 

نان سیب زمینی

نان سیب زمینی

 

پیکِرت (آلمان)

برای تهیه ۲ عدد نان ° ۱۶۰ سانتی گراد
سیب زمینی پوست تازه رنده شده ۶ کیلو گرم، نمک ١ قاشق چایخوری
کشمش ١ پیمانه، تخم مرغ بهم زده ۲ عدد
شیر ولرم ۲/ ١پیمانه، روغن ۶ قاشق غذاخوری
آرد ١ کیلو گرم، شکر ۱ قاشق جایخوری
“پودر مخمر ۲ قاشق چایخوری یا مخمر تازه”  ۴۰ گرم، کره مقداری

سیب زمینی های رنده شده را با تخم مرغ، آرد و نمک بخوبی مخلوط کنید. مخمر را همراه با شکر در شیر حل کنید و به خمیر اضافه نمائید. کشمش را اضافه کنید. خمیر را در دو قالب نان به ۷،۵x ۹x۲۸ سانتی متر قرار دهید و صبر کنید تا به عمل بیاید. سپس به مدت دو ساعت در فر قرار دهید تا رنگ آن قهوه ای روشن شود. نان ها را از قالب خارج کنید تا سرد شوند. برش های ضخیم از نان جدا کنید، روی هر برش نان را کره بزنید و همراه با قهوه میل کنید.

پن کیک سیب زمینی (آمریکا)

برای تهیه۳۰ پن کیک

حرارت فر° ۱۸۰ سانتی گراد
سیب زمینی پوره شده ۲ /١و١ پیمانه، نمک ١ قاشق چایخوری
تخم مرغ بهم زده ۲ عدد، شکر ۳ قاشق چایخوری
شیر ۲ پیمانه، روغن ۶ قاشق غذاخوری
آرد ١ پیمانه، بیکنیگ پودر ۵ قاشق چایخوری

همه مواد را در یک مخلوط کن بریزید و بهم بزنید تا کاملا” نرم و روان شود، یا این که با دست مخلوط کنید تا نرم شود. یک تابه بزرگ را تا درجه متوسط ١۹۰ سانتیگراد حرارت بدهید، آن را کمی چرب کنید و هر بار ۴/۱پیمانه مایه برای هر پنکیک در آن بریزید. منتظر شوید تا روی سطح آن پر از حباب شود که شروع به ترکیدن می کنند و لبه ها خشک شود. طرف دیگر را برگردانید و حرارت دهید تا رنگ بگیرد.

 

نان اسفنجی با سیب زمینی

نان اسفنجی با مصرف سیب زمینی

پای سیب زمینی (هلند)

برای۶ نفر ° ۱۶۰ سانتی گراد
تخم مرغ جداگانه ۷ عدد، پودر بادام ۱/۴ کیلوگرم
سیب زمینی پخته ۱/۲ کیلوگرم ،شکرسفید ١ پیمانه
پودر نان مقدار لازم کره مقداری

سیب زمینی ها راخرد کنید و از صافی بگذارنید زرده های تخم مرغ را با شکر بهم بزنید تا کف کند. بادام را به داخل مایه اضافه کنید. سفیده تخم مرغ را بهم یزنید تا سفت شود و به مخلوط اضافه کنید. مایه را داخل یک ظرف کم عمق و کره زده که در آن پودر نان پاشیده اید بریزید و درفر روشن با حرارت مورد نیاز به مدت ۲۵ دقیقه قراردهید.

سیب زمینی کاراملی (دانمارک)

سیب زمینی کوچک ۲۴ عدد، کره بدون نمک و آب شده ۸ قاشق غذا خوری
شکر ۲/ ١ پیمانه

سیب زمینی را با پوست بپزید تا نرم شود. صاف کنید. پس از کمی سرد شدن پوست بگیرید. شکر را دریک ماهی تابه روی شعله کم به مدت ۵ – ۳دقیقه بپزید تا تبدیل به کارامل قهوه ای رقیق شود. مرتبا” با قاشق چوبی بهم بزنید و مراقبت کنید . اکنون کره آب شده را اضافه کنید و هر تعداد سیب زمینی که می توانید در تابه بریزید اما به طوری که روی هم قرار نگیرند. آنها را مرتبا” بچرخانید تا در هر طرف کاراملی شوند. سیب زمینی ها کاراملی شده و داغ را در ظروف پذیرایی بریزید و به کار ادامه دهید تا همه سیب زمینی ها کاراملی شوند. این روش تهیه بخشی از پذیرایی شام کریسمس محسوب می شود.

نکات مفید در مصرف سیب زمینی

سیب زمینی را به غلط موجب چاقی می شناسند و در رژیم های لاغری تحریم می شود. در حالی که طی قرون متمادی یک ماده غذایی مطمئن برای تغذیه ی بشر بوده است. سیب زمینی دارای برخی از مرغوبترین پروتئین های گیاهی، کربوهیدراتهای زود هضم، آهن، منیزیوم، پتاسیم، و ویتامین های اساسی مانند C و B است.
بر خلاف اعتقاد عمومی، سیب زمینی نسبتأ کم کالری است. مصرف سیب زمینی بیشتر از سیب یا گلابی موجب چاقی نمی شود. یک غده سیب زمینی متوسط با پوست حاوی ٩٠ کالری است و نسبت به اندازه آن نیاز روزانه به ویتامین ها و املاح را تأمین می نماید.

منبع برای متن:

Cocina Internacional De La Papa, A collection of International potato recipes, Las Damas Del CIP, LIMA 100- PERU

منبع برای تصاویر:
Royalty free images

یک نظر

افزودن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

راه اندازی شده توسط همیار وردپرس