گلبانی – راهنمای نگهداری از گل و گیاه

نگهداری از گل و گیاه در خانه و باغچه، با تأمین نیازهای محیط تنفس، محیط رشد ریشه ها، روش تغذیه و آبیاری صحیح می تواند برای همه موفقیت آمیز و لذتبخش باشد.

محیط تنفس گیاه

گیاهان گاز کربنیک و اکسیژن، نور یا انرژی لازم را از محیط اطراف خود برای رشد و نمو دریافت و دمای هوا را احساس می کنند. محیط تنفسی یا فضای رشد شاخ و برگ گیاه باید با شرایط آب و هوای منطقه اصلی زیست هر گیاه سازگار باشد.

بخش ها و اندامهای گیاه گلدار

بخش ها و اندامهای گیاه گلدار

 محیط رشد ریشه ها

خاک باغچه منزلمان را باید بهتر بشناسیم . ما می توانیم با آزمایش خاک ( که توسط آزمایشگاه های با تجربه انجام می شود ) و بررسی و تفسیر نتیجه آن ، جنس خاک را بهبود بخشیم .

خاک خوب :

الف) از کلوخه های گرد و کوچک تشکیل شده باشد تا آب و هوا در آن بخوبی جریان یابد ، فشردگی خاک از تنفس ریشه ها جلوگیری می کند. برای اینکه به هنگام کشت ، خاک خوبی داشته باشیم باید قبل از زمستان زمین را زیرو رو کنیم.

ب) دارای مقدار کافی مواد آلی باشد.

پ) عناصر شیمیایی مورد نیاز گیاه را در بر داشته باشد.

تغذیه گل و گیاه

گیاهان برای رشد ونمو و باروری به تغذیه متعادل نیاز دارند. عناصر اصلی تغذیه گیاهان را ازت، فسفر، پتاسیم و عناصر مهم دیگر: کلسیم، گوگرد، منیزیم و همچنین مقدار بسیار اندک، ُبر، مس، آهن، منگنز، مولیبدن و روی تشکیل می دهند. باید مجموع این عناصر در دوران رشد در دسترس گیاه قرار داشته باشد.

موادی که باید به گیاه بدهیم :

الف ) مواد آلی ، کود حیوانی ، خاک برگ و غیره که معمولاٌ هنگام پائیز یا اواخر زمستان به خاک افزوده می شود. با تجزیه این مواد توسط موجودات ذره بینی خاک، عناصر مورد نیاز گیاه از آن آزاد می شود و در دسترس گیاه قرار می گیرد. مواد آلی علاوه بر اهمیتی که در تغذیه گیاه دارند خاک را مرطوب و سبک نگه می دارند و رشد ریشه ها را بهتر و بیشتر می نمایند .

ب) مواد شیمیایی : کودهای شیمیایی ساده ( مانند اوره) یا مرکب ( مخلوط ازت و فسفر وپتاس ویا ازت وفسفر و غیره ) سریعتراز مواد آلی عناصر مورد نیاز را در اختیار گیاه قرار می دهند. در هر دو حالت عناصر ضروری و مورد نیاز گیاه تامین می شود.

در استفاده از کودهای شیمیایی باید توجه داشت که کود مورد نیاز گیاهان سبز با کود مورد نیاز گیاهان گلدار متفاوت است. گوجه فرنگی اگر در خاک کم قوت به کندی رشد کند، میوه های کم و ریز به رنگ سبز مایل به زرد می دهد، کود شیمیائی که برای کاهو توصیه می شود برای تغذیه گوجه فرنگی، کافی نیست .

آبیاری

گیاه تقریباٌ از شصت تا نود درصد آب ( به حالت های گوناگون ) تشکیل شده است و در نتیجه تأمین مقدار آب مورد نیاز گیاه برای رشد خوب و سالم آن ضروریست.

قواعدی که در آبیاری گل و گیاه باید در نظر داشت  :

۱- هر بار سطح خاک خشک می شود به اندازه ای آبیاری کنید که آب در دسترس همه ریشه های گیاه قرار گیرد ( عمق ریشه ها را در نظر داشته باشید ) .

۲- آبیاری در ساعات اولیه صبح یا هنگام غروب آفتاب از هر زمان دیگر مناسبتر است . به این ترتیب از آفتاب زدگی ها و پیشرفت بیماریها جلوگیری می شود .

۳- تا حد امکان سعی کنید از خیس کردن بیش از اندازه شاخ و برگها خصوصاٌ در آب و هوای سرد خودداری کنید.

در آب و هوای گرم گاهی آب پاشی بر روی شاخ و برگ درختان هنگام غروب برای کنترل  ٌ کنه ٌ توصیه می شود.

آبیاری گیاهان

آبیاری گیاهان

آشنایی با آفات و بیماریهای گل و گیاه

۱- ویروس ها

ذرات بی نهایت کوچکی هستند که تنها در درون موجودات زنده از قدرت تحرک و تکثیر برخوردار می شوند. ویروس ها توسط هوا و موجودات زنده مانند حشرات و نماتدها وگاهی انسان منتقل می شوند. تنها راه مبارزه با ویروس ها استفاده از ارقام مقاوم و مقابله با حشرات ناقل مانند شته ها ، ترپیس و زنجره ها ست.

عوارض ناشی از رشد ویروس ها در گیاهان عبارتند از :
تغییر شکل هر یک ازقسمتهای هوایی گیاه.
از بین رفتن بعضی از اندامهای گیاه.

پریدگی رنگ برگها به صورت لکه های مشخص.

نشانه بیماری ویروسی پیچیدگی برگها

نشانه بیماری ویروسی پیچیدگی برگها

علائم ویروس موزائیک روی برگ

علائم ویروس موزائیک روی برگ

۲- باکتری ها

موجودات میکروسکپی و به اندازه یک هزارم میلی متر هستند که انواع آن در خاک و مواد در حال تجزیه و پوسیدن فراوان است . راه ورود باکتری های مضر به گیاهان معمولاٌ محل صدمه دیده و زخمی گیاه و منافذ تنفسی برگهاست . روش پیشگیری از این نوع بیماری ها ، ضد عفونی کردن خاک و از بین بردن گیاهان بیمار است.

بیماری آتشک گلابی

بیماری آتشک گلابی

۳- قارچها

گیاهان بسیار ابتدایی هستند که مواد غذایی خود را از مواد آلی در حال تجزیه یا مواد آلی زنده تامین می کنند. تکثیرقارچ بوسیله بذر بسیار ریز آن به نام ” اسپور” صورت می گیرد که به دلیل سبک بودن توسط باد منتشر می شود. اسپور هنگام قرار گرفتن بر روی برگ درصورت مناسب بودن میزان رطوبت و دمای محیط تولید ریسه می کند و پس از وارد شدن به بافتهای گیاه از مواد آن تغذیه می کند. برخی بیماری های قارچی از طریق خاک به ریشه گیاه یا طوقه آن و برخی از طریق هوا به قسمتهای هوایی گیاه سرایت می کند. در همه موارد قارچ بوسیله ریسه هایی که تولید می کند از موادغذایی گیاه تغذیه می کند وبا رشد تدریجی ریسه ها، گیاه ضعیف می شود و یا از بین می رود

بیماری قارچی سفیدک حقیقی

بیماری قارچی سفیدک حقیقی

۴- حلزونها

نرمتنان، صدفدار و یا بی صدف هستند. مضرترین آنها نوع بی صدف است. مبارزه زراعی با از بین بردن علفهای هرز وهمچنین برگرداندن خاک در دوران خشک و گرم و مبارزه شیمیایی بوسیله طعمه های سمی صورت می گیرد.

خسارت حلزون در گیاه

خسارت حلزون در گیاه

۵- نماتدها

کرمهای میکروسکپی هستند که در آب، خاک و مواد آلی درحال تجزیه زندگی می کنند . انواع متعددی از آنها برای گیاهان مضر هستند و عوارض و صدمات زیادی به وجود می آورند که عبارتند از : ایجاد برجستگی های کوچک و یا پینه بر روی ریشه ها، پوسیدگی ریشه ها و گاهی برگها و درنتیجه بروز نارسائی ها ی گوناگون در تغذیه گیاه و ازبین رفتن آن. مبارزه با این آفت بسیار مشکل است .
مبارزه زراعی از طریق تناوب زراعی است که در مدت سه یا چهار سال گیاه حساس در آن زمین کشت نشود ، ازبین بردن علفهای هرز، در صورت امکان استفاده از انواع مقاوم گیاه و سوزاندن گیاهان بیمار و علفهای هرز صورت می گیرد.

مبارزه شیمیایی با امکانات فنی و استفاده از سموم مجاز فقط توسط متخصصین انجام می شود.

خسارت نماتد در هویج

خسارت نماتد در هویج

۵- جانوران مهره دار

جانوران مهره دار شامل پرندگان و جوندگان می توانند به محصولات باغی و زراعی خسارت وارد کنند.

  • موشهای صحرایی: با طعمه سمی مجاز فقط توسط متخصصین انجام می شود.
  • موش کور: با طعمه سمی مجاز فقط توسط متخصصین انجام می شود.
  • خرگوش: مواد دافع بر روی تنه درختان پاشیده می شود
  • پرندگان از جمله : کلاغ ، کبوتر ، سار، گنجشک: استفاده از مترسک، حفاظ، نوارهای دافع

خسارت جانوران روی محصولات

خسارت جانوران روی محصولات

۷- کنه ها

عنکبوتی شکل و بسیار کوچکی هستند که تنها با ذره بین دیده می شوند. در حالت نوزاد و بالغ به دلیل مکیدن شیره گیاهی بسیار مضر هستند . دوره زمستانی رابه حالت تخم در زیر پوست در ختان و بوته ها می گذرانند. در فصل بهار کنه های ماده ازتخمها خارج می شوند و فعالیت خود را از سر می گیرند .

آسیب رسانی به گیاهان از شروع فصل خشک وگرم قابل تشخیص است.

نشانه کنه روی جوانه گاردنیا

نشانه کنه روی جوانه گاردنیا

۸- حشرات

موجودات کوچک بالداری که همه جا و به انواع مختلف وجود دارد . این موجودات معمولاً قبل از رسیدن به حد بلوغ، در وهله اول یک تخم، سپس یک لارو ( کرم ) ودر مرحله بعد دوباره یک پیله بدون تحرک و سرانجام یک حشره بالغند .حشره طی یک یا چند مرحله از مراحل رشد خود، در خاک به ریشه ها یا طوقه گیاه وهمچنین برروی قسمتهای هوایی گیاه آسیب می رساند. درون خاک معمولاٌ در مرحله لارو به گیاه صدمه می زند . مبارزه با آن ازطریق برگرداندن خاک ودر نتیجه از بین بردن تعداد زیادی از لاروها و سم پاشی خاک هنگام آماده ساختن زمین برای کشت و یا استفاده از طعمه های سمی است .

شته

شته

در اندامهای هوایی ( برگها، ساقه، گلها، میوه ها ) حشراتی چون شته ، مگس کلم ، پروانه سیب ، تریپس و غیره آسیب زیادی به گیاهان وارد می سازند .

راه مقابله با این حشرات ازطریق از بین بردن علفهای هرز، سوزاندن یا مدفون کردن بقایای کشت قبل است.

در بسیاری از موارد مبارزه با استفاده از سموم حشره کش متعدد به صورت مایع ، پودر یا طعمه انجام می شود .

آفات گیاهی

آفات گیاهی

۹- علفهای هرز

بواسطه رقابت در جذب آب و مواد مورد استفاده گیاه از خاک و همچنین انتقال بیماریها و آفات، مطلوب نیستند .

مبارزه با علفها از طریق تناوب زراعی، وجین منظم ، استفاده از پلاستیک سیاه و سموم علف کش انجام می شود .

تغذیه گل و گیاه

گاهی اوقات بیماریها و ضعف گیاهان ممکن است ناشی از کمبود مواد غذایی در خاک و یا در اثر شرایط نامساعد محیطی از قبیل کمبود آب ، زیاد بودن آب و آسیبهای ناشی از سرما، تگرگ و یا باد تند باشد. این عوامل موجب بروز صدماتی به قسمتهای گوناگون گیاه می شوند. لذا قبل از نتیجه گیری در مورد نوع آسیب دیدگی در گیاه باید به خوبی شرایط مختلف محیط گیاه را بررسی کرد.

تغذیه گیاه

تغذیه گیاه

 عناصر غذایی مورد نیاز گیاه

عناصری که در تغذیه گیاه موثرند به سه دسته تقسیم می شوند :

۱- عناصر اصلی که کمبود آنها بسیار محسوس است و باعث از بین رفتن محصول یا نامرغوب شدن آن می گردند عبارتند از : ازت ، فسفر و پتاسیم .
۲- عناصر مهمی که در درجه دوم اهمیت می باشند عبارتند از : کلسیم ، گوگرد و منیزیم .
۳- عناصر معروف به ٌ میکروالمنت ٌ به مقدار بسیار ناچیز برای تولید گل و گیاه مورد نیاز می باشند . کمبود این عناصر در خاک می تواند عوارض بسیار مهمی در تغذیه گیاه داشته باشد . ُبر، مس، آهن، منگنز، روی و مولیبدن از جمله این عناصر هستند .

مهمترین علائم سوء تغذیه در گیاه

۱- کمبود ازت : رشد کم، برگها باریک و متمایل به رنگ زرد می شود . علائم در وهله اول روی برگهای پائین گیاه ظاهر می شود .
۲- کمبود فسفر : رشد کم ، رنگ برگها و ساقه گیاه متمایل به بنفش می شود .
۳- کمبود پتاسیم : خشکیدگی نوک برگ و یا لبه برگ .
۴- کمبود کلسیم : پیچیدگی برگ به طرف داخل و قهوه ای شدن برگهای جوان .
۵- کمبود منیزیم : برگهای ُمسن تر گیاه دارای لکه ها ی پهن زرد رنگ می شوند .
۶- کمبود گوگرد : برگهای جوان گیاه به رنگ زرد شفاف در می آیند.
۷- کمبود آهن : رنگ پریدگی برگهای جوان در حالی که رگبرگهای آنها سبز است .

پیشگیری

۱- برای جلوگیری از توسعه بیماریها و آفات، اولین توصیه پیشگیری و تناوب زراعی یعنی تغییر نوع کشت در زمین است . به عبارت دیگر یک نوع گیاه را هر سال در زمین کشت نکنیم تا به این ترتیب آفات و بیماری های ویژه آن گیاه نتوانند هر سال موقعیت و فرصت رشد و تغذیه را درآن زمین بدست آورند .
۲- نحوه آماده کردن خاک باغچه می تواند بسیار موثر باشد . بهترین موقع شخم زدن فصل پائیز است . با این کار هوا و آب کافی به خاک می رسد و عوامل بیماریهای گیاهی در تماس مستقیم با هوای سرد و یخبندان زمستان بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابند.
۳- ازبین بردن علفهای هرز که پناهگاه بسیاری از عوامل بیماریها هستند .
۴- از بین بردن باقیمانده کشت قبل یا باقیمانده محصول درختان میوه .
۵- استفاده از انواع گیاهان مقاوم در برابر بیماریها .
۶- تغذیه مناسب گیاهان بوسیله کود حیوانی و کود شیمیایی به اندازه مناسب و متعادل. زیرا گیاهی که خوب تغذیه شود کمتر مورد هجوم بیماریها قرارخواهد گرفت.
۷- حشرات مفید را بشناسیم و از آنها حفاظت کنیم.

کفشدوزک حشره مفید

کفشدوزک حشره مفید

 درمان

درهر دو حالت پیشگیری و درمان ، از سموم شیمیایی استفاده می شود . این مواد در بسته بندی مناسب به فروش می رسند . نکات مهمی که د رمورد مصرف و نگهداری سموم برروی بسته بندی آنها قید شده باید دقیقاٌ رعایت شود . مقدار سم مورد نیاز برای استفاده در هر سم پاشی و نحوه سم پاشی باید کاملاٌ و بطور جدی انجام شود . همچنین موثر بودن سموم در درمان و یا پیشگیری مستقیماٌ به نحوه استفاده از آن بستگی دارد.

به یاد داشته باشیم که:
۱- هر نوع سم بطور کلی خطرناک است.

۲- خطرسموم برای انسان و جاندارانی چون ماهیها ، یا زنبورعسل برای هرماده سمی متفاوت است. مصرف کننده شخصاٌ باید جوانب احتیاط را رعایت نماید و برچسب پاکت یا جعبه

    سم را به دقت مطالعه کند و از سمومی که برای سلامت زنبور عسل، پرندگان و حشرات مفید خطر ندارند و با رعایت نکات ایمنی استفاده نماید.

۳- زمان و نحوه سم پاشی از عوامل تعیین کننده در تاثیر مطلوب آن است.

۴- از مدت تعیین شده پیش از برداشت و مصرف هر گونه سم پاشی متوقف شود.

۵- مصرف سموم بسیار خطرناک در باغچه منازل اکیداٌ ممنوع است.

سموم کشاورزی

ماده موثر هر سم به یک یا چند بیماری یا آفت گیاهی اختصاص دارد . سموم مورد استفاده معمولاٌ از مقداری معین از ماده موثر ( در کشتن و دفع آفت یا عامل بیماری ) وموادی که باعث چسبندگی سم برروی سطح گل و گیاه تشکیل می شود . در همه ی موارد ذرات سم باید در اندازه مناسب با سطح گیاه تماس پیدا کند.

سموم به صورت پودر، مایع ، گاز و یا جامد به فروش می رسد .
به چند نکته درمورد ویژگی سم پاشی ، گرد پاشی و سم پاشی با “اسپری” توجه کنید :

۱- سم پاشی: ماده اولیه سم به صورت پودر یا مایع غلیظ است.
پودر یا مایع مورد نیاز را با مقدار کمی آب کاملاٌ مخلوط کنید وسپس مقدار آب لازم برای بدست آمدن غلظت تعیین شده ( مثلاٌ ۲ در هزار ) به آن بیافزائید و دوباره بخوبی مخلوط کنید. دستگاه پخش کننده یا سمپاش باید تنظیم شود تا ذرات پودر یا مایع به صورت یکنواخت توزیع شود.

۲- گرد پاشی: پودر سم مستقیماٌ برروی گیاه پاشیده می شود.
پودر باید با دستگاه تنظیم شده و دراولین ساعات روز یا پس ازبارش باران و یا آبیاری مختصر انجام شود .

۳- اسپری: سم دراین حالت دردمای بسیار پائین از قوطی خارج می شود در نتیجه هنگام پاشیدن آن حداقل ۵۰ سانتیمتر فاصله را با گیاه حفظ کنید درغیر این صورت موجب سوختگی گیاه خواهد شد. توجه کنید با حرکت دورانی دست، پشت و روی برگها آغشته به سم گردد .

در سم پاشی به نکات زیر توجه کنید:

حتماً از ماسک و دستکش و لباس پوشیده استفاده کنید .
پراکندگی سم در حالت مایع، پودر و یا قطعات کوچک جامد باید یکنواخت باشد . برای این منظور دستگاه سم پاش ( مایع یا پودر ) تنظیم شود تا مایع یا پودر به صورت ذرات بسیار ریز بر پشت و روی برگها بنشیند .
سم پاشی در هوای بسیارگرم وسوزان ، در یخبندان و هنگام وزش باد زیاد انجام نمی شود .
هرنوع سم پاشی در نخستین ساعت و یا درپایان روز و پشت به جریان باد انجام می شود .
پس از هر بار سم پاشی ، دستگاه سم پاش را با آب کافی بشوئید و پس از خشک شدن جمع آوری کنید .

 

گل و گیاه باغچه

گل و گیاه باغچه

 

نسخه ها ی چهارده گانه برای گل و گیاه

نسخه ١: مبارزه با بیماریهای قارچی

سفیدک دروغی، زنگ ، لکه سیاه میوه ، ِسپتوریوز، پوسیدگی قهوه ای میوه ، پیچیدگی برگ هلو ، و غیره.

پیشگیری :

فاصله کافی میان گیاهان حفظ شود تا هوا به اندازه کافی در اطراف گیاهان جریان یابد
برگهای بیمار از بین برده شود و برای این کار بهترین روش سوزاندن آنهاست .
از آب پاشی برروی گیاهان خودداری شود .

درمان :

بلافاصله با مشاهده علائم بیماری برروی برگهای کهنه گیاه یا در همان زمانی که سال پیش علائم بیماری ظاهر شد با سموم مس دار سم پاشی کنید.

نسخه ٢- مبارزه با سفیدک حقیقی

پیشگیری :

گیاهان را در نقاط پوشیده باغچه قرار ندهید .
برگها و شاخه ها ی بیمار را بسوزانید ( این کار پس از هر بار هرس شاخه ها نیز انجام شود).

درمان :

سم پاشی برای پیشگیری از ابتلای گیاهان حساس مانند گل سرخ و درخت مو
سم پاشی بطور منظم از هنگام شروع رشد جوانه ها با سموم گوگرد دارد یا پودر گوگرد .

نسخه ۳- مبارزه با پوسیدگی خاکستری

پیشگیری :

از آبیاری زیاد ، حتی در باغچه خودداری کنید .
گیاهان داخل منزل را در محلی که هوا به آرامی جریان دارد قرار دهید .
از آسیب دیدن یا زخمی شدن گیاهان جلوگیری کنید .
قسمتهای بیمار را از گیاهان پایا جدا کنید و از بین ببرید .

درمان :

در هوای خنک و بارانی متوجه وضع گیاهان خود باشید .
در فرصت مناسب با بنومیل سم پاشی کنید .

 

نسخه ۴- مبارزه با بیماریهای قارچی بذور

پیشگیری :

استفاده از بذر و پیاز سالم .

جمع آوری بذور و پیازهای سالم و نگهداری آنها در جعبه های سرباز در محل خشک .

درمان :

پیازها را در محلول سم و یا پودر ضد عفونی کنید .
از سمومی چون تیرام و مانب استفاده کنید .
توجه کنید شته هایی که زیر پوسته پیازها پنهان می شوند با پودر پاشی کنترل می شوند.

 

نسخه ۵- مبارزه با بیماریهایی خاکزی: اسکلروتینیا ، پیتیوم ، فوزاریوم

پیشگیری :

تناوب زراعی را رعایت کنید .
باقیمانده کشت پیشین را در خاک مدفون نکنید بلکه جمع آوری و سپس د ر محلی دیگر قرار دهید تا به صورت کود آلی مصرف کنید .
از آبیاری پی در پی خود داری کنید .

درمان :

مخلوط کردن سموم ویژه با خاک و پودر پاشی یا سم پاشی خاک با همان سموم : کانتوزن یا بنومیل

 

نسخه ۶- مبارزه با آفات برگها و شاخه ها : شته ها، کرم حشرات برگ خوار و کرم میوه ها

پیشگیری :

حشرات برگها و شاخه های گیاهان در هوای گرم و خشک بیشتر تولید مثل می نمایند.
آبیاری بارانی و منظم تکثیر این حشرات را کند می کند .
قسمتهای آفت زده را تا حد امکان قطع کنید و همراه با علفهای هرز از بین ببرید .

درمان :

پودرپاشی یا سم پاشی در دوران گرم سال با سموم: مالاتیون ، روتنون

 

نسخه ۷- مبارزه با کنه

پیشگیری :

در روزهای گرم و خشک با آب پاشی مرتب برروی گیاهان ( صبح زود و هنگام غروب ) از رشد آنها جلوگیری کنید .
درختچه های بسیار حساس مانند آزاله و اورتانسیا (بداغ) را در محلی نیمه سایه قرار دهید .

درمان:

در صورت وجود حشرات دیگری همراه با کنه همیشه با موثرترین حشره کشها و با غلظت های بالا سم پاشی کنید .
سم پاشی د رفصل زمستان از وسعت آسیب رسانی در فصل رشد می کاهد .

 

نسخه ٨- مبارزه با شپشک ها

پیشگیری :

درختان و درختچه ها را در زمستان و بهار سم پاشی کنید .
پوسته کهنه درختان را ْبرُس بزنید و سپس سم پاشی کنید تا آفاتی را که در زیرپوست درخت، فصل سرما را می گذرانند از بین ببرید .

درمان:

در پایان زمستان، سم پاشی با مایع و یا با روغنهای ویژه قبل از شکفتن جوانه ها
در بهار و تابستان، سم پاشی هر سه هفته یکبار با یک حشره کش روغنی مانند اولئومالاتیون

این سم پاشی ها تا از بین رفتن کامل آفت ادامه می یابد.

 

نسخه ٩- مبارزه با حشرات خاکزی

کرم ریشه خوار بعضی حشرات ، کرم حشرات ساقه خوار یا برگخوار و غیره . . .

پیشگیری :

زمین قابل کشت را بدون کشت باقی نگذارید .
یک بار دیگر شخم زمین بطور کامل قبل از کشت انجام دهید .
بقایای کشت پیشین جمع آوری کنید .

درمان :

پودر پاشی خاک و مخلوط کردن پودر و خاک تا عمق ۱۵-۱۰ سانتی متر در فصل پائیز انجام می گیرد.

از سموم مجاز استفاده کنید. سموم حشره کش بسیار قوی و برای انسان و حیوانات خطرناک است.

 

نسخه ۱۰ – مبارزه با حلزون و کرم خاکستری

از سم مجاز به صورت جامد استفاده می شود . برای مبارزه با حلزون و برای مبارزه با کرم خاکستری به صورت ذرات جامد برروی خاک پراکنده می شود .
یک گلدان را وارونه کنید و یک سنگ کوچک زیر یک لبه آن قرار دهید تا کمی بالا تر از زمین قرار گیرد. طعمه را زیر آن قرار دهید تا به این ترتیب از خیس شدن آن جلوگیری شود.

نسخه ۱۱- مبارزه با بیماریهای باکتریایی و ویروسی و بیماریهای آوندی گیاهان

پیشگیری :

استفاده از بذر، نشا و قلمه سالم تنها راه جلوگیری از این بیماری هاست.

درمان :

ازبین بردن گیاهان بیمار و مبارزه با حشرات ناقل بیماری ( نسخه شماره ۶ )

 

نسخه ۱٢ – مبارزه با نماتدها

پیشگیری :

توسعه این کرمها در خاک نرم و ماسه سریعتر است .
اغلب نماتد ها توسط آب منتقل می شوند در نتیجه از آبیاری پی درپی خودداری کنید .
گیاهان بیمار را بسوزانید .
گیاه، نشا، پیاز و بذر سالم خریداری کنید .
در صورت امکان از ارقام مقاوم به نماتد استفاده کنید.

درمان :

به کار بردن سموم مورد مصرف برای مبارزه با نماتد ها در باغچه خانه ممنوع است.

نسخه ۱۳- سم پاشی زمستانی

سم پاشی درختان در زمستان برای از بین بردن حشرات و تخم آنها که در زیر پوسته درختان مخفی شده اند و برای از بین بردن قارچها و خزه هایی که برروی تنه درختان رشد می کنند، انجام می شود. باید سم با فشار کافی به زیر پوست درختان نفوذ کند . این سموم به روغن آنتراسن و روغن زرد معروف هستند. گل و گیاه

نسخه ۱۴- مبارزه با ترشح مواد از شته ها و شپشک ها

درمورد شته به نسخه شماره ۶- رجوع کنید .
درمورد شپشک به نسخه شماره ۸- رجوع کنید .

٪ نظرات

افزودن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

راه اندازی شده توسط همیار وردپرس